Woensdag 11 september - Laatste dag in de jungle, vertrek naar Quito

13 september 2019 - Cuicocha, Ecuador

Voor ons zit vandaag ook deze eerste activiteit er op en vertrekken we weer naar Quito. De koffers worden gepakt, alles is weer zo goed als droog en dat mag een wonder heten. De kano vertrekt om 9:30 uur en brengt ons met een rotvaart terug. Het water in de cuyabeno rivier daalt al behoorlijk en regelmatig moet de motor uit het water worden getild om omgevallen bomen die net onder water steken te ontwijken. Na enige tijd zien we op een van de omgevallen bomen in het water een enorme anaconda drijven. Hij is dood maar moet, voordat een kaaiman hem te grazen nam, zeker 5 meter zijn geweest. Dit soort beesten kan een mens doden en opeten. Grote kaaimannen en grote anaconda’s bevechten elkaar op leven en dood en eten elkaar ook op. Een anaconda kan dan twee maanden zonder eten verder leven. Moet ik niet aan denken....

Rond een uur of 11 zijn we terug bij de brug en staat al snel weer een lunch klaar. Je wordt hier vetgemest. Bij de brug nestelen russet-backed oropendula’s en yellow-rumped casiques in een paar bomen bij elkaar en ze vliegen af en aan met nestmateriaal, onderwijl veel kabaal makend. Leuk om te zien dat sommige vogels snel het materiaal van andere nesten stelen en zelf gebruiken, terwijl de echte bewoners weer even naar de bouwmarkt waren.

Rond half een vertrekt onze taxibusje voor de reis naar Lago Agrio AirPort waar we al rond 3 uur aankomen. Vliegtuig zal om 18 uur vertrekken maar om onduidelijke reden wordt dit 19:30. Je hebt drukke vliegvelden, rustige, heel rustige. Dan komt er een tijdje niets en aan het eind staat dit vliegveld. Veel meer dan een strikje is het niet. we vertrekken in een tweemotorige turboprop met ca. 45 man aan boord naar Quito en komen daar dan 3 kwartier later aan. Gelukkig wacht onze chauffeur nog op ons en brengt ons in zijn bijna nieuwe KIA naar Caso aliso in Quito, een rit van ook bijna 3 kwartier.

Vanuit de lucht, maar ook op de grond lijkt Quito een immens grote stad, heel uitgestrekt tegen de vele berghellingen gelegen en steeds weer nieuwe wijken bijgebouwd. Het heeft ruim 1,5 mio inwoners. Morgen gaan we ze ontmoeten. Caso Aliso is een leuke hotel, in oude stijl maar sfeervol en goede kamers.