Woensdag 2 oktober - laatste dag Galapagos

3 oktober 2019 - Guayaquil, Ecuador

Laatste dagje Galapagos

Het zit er bijna op, de dagen zijn omgevlogen werkelijk. Om half twee vertrekt onze vlucht naar Guayaquil vanaf San Cristobal en zit het avontuur er zo’n beetje op. In het hotel in Guayaquil nog even in de sauna/Spa misschien, nog wat eten en of, ja we hebben in principe morgen de hele dag nog voor een stadsverkenning want onze vlucht naar Schiphol vertrekt in de avond pas. Misschien nog wat leuke souvenirs, daar is weinig van gekomen.

Ik wil eigenlijk nog even een duik nemen bij het tweede strand van gister, dat is niet heel diep. We regelen snorkelspullen via de lokale reisagent. Dat gaat heel. Lot, tien minuten na ons telefoontje liggen er twee gloednieuwe sets in de lobby van het hostel. Service!

Het strand is leeg qua mensen, de zeehonden liggen er in grote getale, we gaan er gewoon tussen liggen, geen probleem. Het water is hier echt koud, de bodem is stenig en die zijn begroeid met algen en spekglad. Zaak om zo snel mogelijk horizontaal te gaan en zwemmend het zeegat uit. Maar dat is ijskoud, brr.

Er is weinig te zien onder water, het is erg troebel en er zijn wel vissen, maar die houden zich schuilen tussen de stenen en wat onderwater planten.

Beter om nog even door het stadje te slenteren dan. We pakken alles in voor zover dat al kan en lopen nog even langs de pier. Bij een restaurant klimt een zeeleeuw het terras op en besluit een tafeltje te bezetten door zich keurig in een eetstoel te manoeuvreren. Koddig gezicht,  niemand kijkt er van op. De terrasjes stromen al weer voller, eten doen ze hier vaak en dat is ook wel gezien aan de gemiddelde Ecuadorian. Mag het een pondje minder.

Rond half twaalf worden we opgehaald bij het hostel, het vliegveld is op nog geen tien minuten rijden.

Bij het inchecken is het even zoeken naar een imigration registration. Die krijg je als je Galapagos binnengaat en heb je nu weer nodig. Waarvoor weet niemand. Het is even zoeken, maar dan kunnen we ook door naar de ‘gate’. Meer een grote hal waar iedereen wacht.

We hebben een prima vlucht in een bijna leeg vliegtuig en landen anderhalf uur later in Guayaquil, waar het dan automatisch een uur later is. Weer naar het Unipark hotel en even in de sauna die eigenlijk niet meer is dan een houten hok met een kachel. Ieder land heeft zijn eigen goede dingen. Sauna’s vind je in Finland. Dan maar even eten zoeken hier.