Dinsdag 10 september - derde dag in Jamulodge

13 september 2019 - Cuicocha, Ecuador

De rest van de groep vertrekt vandaag en dat voelt een beetje vreemd. We hadden goed contact. Na het ontbijt en het uitwisselen van wat persoonlijke gegevens met een aantal gaan we in een kano stroomopwaarts richting de brug aan het begin van Cyabeno reserve. Er gaat voor ons twee en de gids een extra kano en drie peddels mee. Daarmee moeten we weer terug zien te komen, geholpen door de stroming van misschien 3 tot 4 km. per uur. Voordeel hiervan is enorm ten opzichtige van de gemotoriseerde kano’s. Daar hangt een 40PK Yamaha achter en die wordt bediend door een tiener die liefst altijd full-speed vaart. Gevolg: je ziet niks, enorme herrie en veel stank van uitlaatgassen. Hoezo ecolodge??

We peddelen in ca. 3 uurtjes terug, of beter Petra peddelt. We zien veel meer, twee nieuwe soorten apen, de Woody monkel en de black-mantled tamarin monkey. De eerste in grote groepen, de tweede soort leeft in klein gezinsverband met drie of vier individuen bij elkaar.

Verder diverse Amazon kingfishers, yellow-headed vulture, een paar sungrebes, één agami heron en een many- banded aracari, white throated toucan. Maar hoogtepunt is misschien wel de black-tailed trogon die vlak boven de kano blijft poseren voor de mooiste foto.

Helaas kan ik je geen foto’s laten zien in de blog. Mijn MacBook is kapot en ik heb geen mogelijkheid de foto’s nu al toe te voegen. Houden jullie tegoed..

Dit soort ritjes mag voor mij dagen duren, maar rond 15:30 uur zijn we terug bij de lodge. ‘s avonds is er nog een laatste kans om te zwemmen, Petra doet mee, ik niet, heb last van mijn rug en om terug in de kano te komen zouden ze een kraan moeten huren.