Zaterdag 28 september - van Isabela terug naar Santa Cruz

1 oktober 2019 - San Cristóbal, Ecuador

Vanochtend is een vrij te besteden dagdeel, om half twee worden we opgehaald om weer naar Santa Cruz terug te gaan en zit Isabela erop.

Vlakbij de ‘haven’ is een kleine poel die met laag water ondiep is, ca. 1 meter en met redelijk helder water, mooi om te snorkelen. Het is even zoeken, maar uiteindelijk vrij makkelijk te bereiken via een mooie steiger. Op het eind een platform en zelfs haken om je kleren op te hangen. Twee trappen leiden naar het water dat toevallig op het laagste punt staat. Water is aan de frisse kant in deze tijd van het jaar, ca. 20 graden. Op de steiger speelt een iguana met wat lijkt op een keutel van een ander dier, maar hij geniet ervan. Het worden niet direct Petra’s BFF’s maar ze doen je verder ook niks. Je kunt ze benaderen tot enkele decimeters, zo tam.

In de poel alleen wat vissen die je ziet bij het snorkelen. Naarmate we langer blijven komen er meer mensen en het water stijgt ook, niet als causaal verband met de mensen, maar eerder omdat het weer hoog tij wordt. De Iguana’s die verderop op de rotsen hebben liggen eten en zonnen weten dat als eerste en we zien ze door het water naar ons toe zwemmen, op zoek naar hoger gelegen oorden. Op enig moment verschijnen er ook schildpadden in de poel die af en toe hun kop boven water steken en dan weer wegduiken. En opeens duikt er een Galapagos pinguïn op die even boven water komt en op het moment dat hij wordt gespot door zwemmers maakt dat ie wegkomt. Kopje onder en niet weer gezien. Jammer.

Deze pinguinsoort is de enige die rond Galapagos voorkomt en überhaupt de enige die af en toe en zonder het zelf te weten de evenaar passeert en daarmee op het Noordelijk halfrond voorkomt. Alle overige pinguïns zijn te bewonderen in zuidelijker oorden en ik kan het je aanraden het een keer te doen. Schattige beesten.

Het wordt op enig moment te warm en te druk op de steiger en we gaan vertrekken. Boeltje inpakken en weer terug naar Santa Cruz. Weer een tocht van 2 uur in een speedboot op een winderige zee. Vies bootje, vieze zwemvesten, er valt hier nog wel wat te verbeteren. Je kunt het charme van een land noemen, maar gezien de prijzen die je betaalt voor zo’n tochtje mag je iets meer verwachten. Santa Cruz bereiken we weer om 17 uur waar de bekende persoon van de reisorganisatie ons opwacht. Morgen is er een excursie van een hele dag. Omdat ik graag de blauwvoet Jan-van-Gent wil zien lijkt een toch naar North Seymour voor de hand te liggen, daar is een broedkolonie en het is het seizoen. Maar we zijn ingeschreven voor een tocht naar Bartholome, een klein eilandje ten noorden van Santa Cruz. Hier heb je fraaie uitzichten en je kunt mooi snorkelen in een baai daar, maar naar verluid geen dieren en geen vogels dus. Vragen of het nog omgezet kan worden, maar Nee, dat is absoluut onmogelijk. We zouden dan een nieuwe tocht moeten boeken, terwijl de al is betaald en dat kost al snel tegen de 200 USD pp. Dat wordt wat te gek en dus laten we het zo. Hopen dat we toch veel gaan zien.