Maandag 23 september - Cuenca

26 september 2019 - Puerto Ayora, Ecuador

De Nass B&B had van de eerste B iets meer dan van de tweede. Oftewel het ontbijt stelt helemaal niets voor. Paar stukjes brood met wat droge jam en twee schijfjes ananas. De koffie is bruin zand neergeslagen in brak water.

We pakken in en parkeren de auto iets verder in de straat. Daar zou ie 2 uren gratis mogen staan, maar hoe ze er oog op houden is onduidelijk, want je hoeft geen schijf of kaartje te gebruiken. Enfin, Cuenca doet wel gezellig aan. Er is een enorm terrein waar iedereen fitnesst en sport. Tot aan karate, maar ook fietsen, joggen, cross-step of balsporten. Open air.

Iets verder een paar ruïnes uit de Inca tijden, het museum is gesloten op maandag. Hebben wij weer.

De binnenstad is snel gevonden en gonst van de activiteit. Leuke markten, met uiteraard de poncho’s naast de Panama-hoeden, de sjaals en de bontgekleurde beursjes. We kopen nog wat snuisterijen om thuis wat te kunnen verdelen. Valt op dat de stad redelijk schoon is. Overal zijn mensen met vegers en kruimeldieven bezig of ook maar de allerlaatste blaadjes direct op te ruimen. Geen plastic of hondendrollen vind je hier.

Halverwege de middag slaat het weer wat om en het begint eerst zachtjes en later harder te regenen. Op enig moment zijn wij de enige die nog buiten loopt en dat ook nog in T-shirt en korte broek. Bikkels !

We vertrekken richting auto die we eerder al hadden verplaatst naar een verlaten parkeerterrein ergens aan de rand van de stad.

als ik zal wegrijden staat er ineens een lelijk tandeloos monsters naast de auto die in een onverstaanbare taal - het zal Spaans geweest zijn - aangeeft dat we op een parquedero publico staan. Mooi, publiek is van iedereen en dus gratis in mijn optiek, staat ook nergens dat het anders is. Als ik wegrijd maakt ze een gebaar met de vingers dat ze geld wil zien. Ik groet vriendelijk terug, zo ben ik, en rijd verder, maar met gevaar voor eigen leven springt ze ervoor en schreeuwt: “Dos dolares” of woorden van gelijke strekking. Ooooooooh, was dat het. We geven 2 dollar en zeiknat druipt ze af, zo hard regende het inmiddels wel. De dame had zich vrijwillig opgeworpen als bewaakster van een openbaar parkeerterrein met ca. 50 auto’s. Maal 2 dollars maakt minimaal 100 per dag.

we gaan op zoek naar een derde Nass hotel, ditmaal aan de Westland van de stad, dan zijn we morgen snel de stad uit enk kunnen even langs natuurpark El Cajas, tussen Cuenca en Guyaquil. Die is snel gevonden en ziet er beter uit dan de vorige Nassjes

1. Geale & Fokelien:
    26 september 2019
    We verwachten wel een mooie hoed!