Donderdag 19 september - Isinlivi

21 september 2019 - Riobamba, Ecuador

Nachtje vol gedachten, maar goed geslapen verder. Ontbijt staat klaar, we schuiven aan bij Duitsers, Belgen en Fransen. Voertaal Engels.

Als de koffers zijn gepakt is ook de route vastgesteld en gaat het via Sichos terug over Quilotoa, over Latacunga en dan door naar de Pan American en naar beneden naar Banos. De asfaltweg van Sichos tot aan Latacunga is goed, bijna nieuw en moet kennelijk nog gevonden worden want als we over een afstand van pakweg 25 nog geen tien auto’s tegenkomen kun je moeilijk spreken van een ochtendspits. Betekent ook direct dat als iemand je inhaalt hij er vanuit gaat dat er toch niemand aankomt van de andere kant. If zo, dan is het even inschikken. Altijd opletten dus.

Banos ligt aan de voet van de Tungaharua, een actieve vulkaan van indrukwekkende hoogte. Banos ligt in een dal en is een redelijk compacte plaats met een druk centrum, met honderden hostels en andere gelegenheden. Vrijwel allemaal kleinschalig, de winkeltjes zijn niet groter dan een garagebox.  Via een lokale VVV en geholpen door internet belanden we in ISLA Banos, net aan de rand van het centrum, alles op loopafstand. De auto kan net op het ene parkeerterrein van het hotel, de rest is toch met taxi of bus.

de tocht langs de vele winkeltjes levert niets meer op dan we al wisten. Heel erg veel van hetzelfde, alsof je in Volendam langs de souvenirs loopt, maar dan poncho’s, sjaals, truien en t-shirts van Banos.

Wat willen we eten vandaag. Na heel lang zoeken en vergelijken belanden we uiteindelijk bij een Argentijns steakrestaurant en dat is een schot in de roos. Feit is dat wanneer je in Ecuador voor 19 uur in een restaurant gaat zitten, je de enige en de eerste bent en niets nog klaar is. Men eet hier laat, maar tweemaal daags met een stevige lunch ook warm.

We lopen nog even langs de enorme Spa in de stad, maar de openingstijden sluiten niet aan bij ons schema. Andere keer dan maar. Bovenop de bergen rond Banos zie je lichtjes, o.a. van de bekende schommel, waarmee je boven de stad kunt schommelen. Dat is zeker 600 meter hoger, er heen lopen kost je ruim 3 uur en veel zweet.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade