Zondag 8 september - Jamu lodge, cyabeno reserve

12 september 2019 - Quito, Ecuador

De eerste echte dag om te genieten. Ontbijt is zelf-service. Eenvoudig maar goed. Rond 9 uur worden we in de boot verwacht die aan de steiger ligt. Het is ook direct de enige manier om van de lodge te komen, want door de jungle gaat je niet lukken, ook al lijkt het aanlokkelijk.

Op het programma staan twee activiteiten. Een bezoek aan een lokale communitu waar we leren een soort cassave brood te maken met middelen uit de natuur. Wie weet komt het nog eens van pas. Goed voor de lijn want het smaakt nergens naar. Het meisje van de community die het een beetje begeleidt blijkt een jaar of 17 oud en heeft een kindje bij zich van ca. 1 jaar oud. Onze gids vertelt dat meisjes vaak al zeer jong kinderen krijgen. Er is geen bisexueel voorlichting hoe dan ook, geen middelen om ongewenste zwangerschap te voorkomen en nog steeds worden jonge meisjes van nog een 16 jaar uitgehuwelijkt aan vaak veel oudere mannen. De moeder van de gids is dit eertijds ontvlucht door samen met een tante in een kano te vluchten bij haar ouders vandaan. Geweld en verkrachtingen binnen en buiten het ‘huwelijk’ komen nog veel voor al wordt er de laatste tijd wel meer aan gedaan via wetgeving.

Volgende activiteit is een bezoek aan de sjamaan van deze community. Het is iemand met veel aanzien in het dorp. Zelf spreekt hij een inheemse taal waar geen touw aan vast te knopen is, maar kennelijk is het een rijke taal want als de sjamaan vijf woorden spreekt kost het de gids zeker 5 minuten om alles te vertalen.

Hij zegt ongeveer 12 jaar te hebben gestudeerd, maar die studietijd bestond dan voor al uit high worden door veel ayauhasca te drinken en knetterstoned te worden. Ze brouwen de drank zelf en de sjamaan neemt het tot zich omdat hij zo beter een goede diagnose kan stellen. Ik ben blij met mijn eigen huisarts, maar hij doet even voor wat hij kan bereiken bij een groepslid die een pijnlijke schouder had. Eerst blaast en puft de sjamaan als een hitsige kikker en begint dan met een bosje planten tegen de schouder te slaan, gelijk Adam die Eva met de suikerbieten te lijf ging. Het gevolg is een rode huid en blaren er op maar de remedie op een paar dagen later moeten komen... Gelukkig blijkt de man ook jager, kapitein op een van de vele boten op de rivier en wellicht nog wel meer ook. Als beloning vraagt ie 5 dollar p.p. En met zo’n 20 goedgelovigen leveren een paar toverspreuken toch snel een kleine 100 euro op.

Op de weg van het ene dorpje naar het andere werden we getrakteerd op een heuse tropische stortbui van misschien 20 minuten maar genoeg om alles flink te laten weken.

We leveren op de weg terug de wonderdokter weer af in zijn dorpje en gaan terug naar de lodge. Beetje opfrissen en dan even zwemmen in de ‘Laguna grande’. Verfrissend na alle zweten, het water is lekker, ook al mag je kaaimannen, anaconda’s, piranha’s en soms zelfs een zwemmende Puma verwachten. Gelukkig blijven ze uit de buurt. Verder op in het meer duikt af en toe de ‘pink dolfin’ op, een rivierdolfijn die in het zoete water van de Amazone voorkomt.

Rond 20 uur wacht in de lodge een warme maaltijd, prima verzorgd 3 gangen.

Qua birdlife niet heel spannend vandaag. Paar zwarte gieren, een amazone kingfisher, greater ani’s,  nighthawk en de fraai zingende oropendula’s en casiques.

Morgen gaan de achter de dieren aan...

1. Geale & Fokelien:
    12 september 2019
    Hoi, goed om te lezen dat jullie het naar de zin hebben. Hebben jullie geen prive les gehad van de sjamaan. Lijkt me nogal zware studie.

We zijn benieuwd naar de fotos.